Insectenhotel op de tuin

Gepubliceerd op 26 juni 2020 om 15:42

Een insectenhotel op de tuin

Als we op vakantie zijn bezoeken we graag (botanische) tuinen. Je kunt er niet alleen tot rust komen en genieten van de mooie bloemen en planten, maar ook inspiratie opdoen. In de Morvan in Frankrijk bezochten we een interessante permacultuurtuin: Alôsnys Écocentre En Permaculture. Daar zagen we onder andere een mooi insectenhotel, dat ons inspireerde om zelf aan de slag te gaan.

Help de insecten

In onze bebouwde en aangeharkte omgeving is het voor insecten steeds moeilijker om een plekje te vinden waar ze hun eitjes kunnen leggen of waar ze kunnen overwinteren, terwijl we deze beestjes goed in de tuin kunnen gebruiken. Een insectenhotel is bijvoorbeeld nuttig voor ongediertebestrijders als oorwurmen, zweefvliegen en lieveheersbeestjes, maar ook voor solitair levende ‘wilde’ bijen ΜΆ en die hebben we hard nodig voor bestuiving.

Bouwplan

Wij hebben oude pallets en holle stenen gebruikt voor de basis, maar je zou ook van hout een frame in elkaar kunnen timmeren. De openingen kun je vullen met allerhande materiaal: dennenappels, stro, hooi, holle bamboestokken, takken, bladeren, schors… wat je maar voorhanden hebt. Wilde bijen leggen graag hun eitjes in kleine holtes. We hebben daarom gaatjes geboord in boomstammen en die in het hotel gelegd. Zorg ervoor dat het insectenhotel op een zonnige plek staat en bescherm het tegen de regen, bijvoorbeeld door de bovenkant af te dekken met dakpannen.

Op de website vind Natuurmonumenten vind je meer informatie en leuke filmpjes over het bouwen van een insectenhotel, ook voor kinderen: https://www.natuurmonumenten.nl/kinderen/zo-maak-je-een-insectenhotel

Kleine beetjes helpen

Je hoeft niet zo’n groot hotel te bouwen om nuttige insecten en bijen naar je tuin te lokken. Zorg voor een natuurlijke tuin met veel verschillende soorten bloemen en planten. Je helpt de insecten al door hier en daar een rommelig hoekje met takken en bladeren te maken, omgekeerde terracotta potjes met hooi of stro te vullen en in de herfst de bladeren te laten liggen. Ook andere nuttige beestjes als torren, egels en padden zullen je dankbaar zijn. Al hebben we gelukkig meer dan genoeg van die vrolijke kwakers op onze volkstuin…

Van het voorjaar hebben we ons hotel moeten verhuizen. Het stond te dicht bij de slootkant, waardoor het verzakte. Tijdens de verhuizing konden we goed zien door wie ons hotel bezocht werd. Er kwam van alles uit: van oorkruipers en spinnen tot torretjes en duizendpoten. De gaten in de houtblokken waren dichtgemetseld door wilde bijen, wat betekent dat er eitjes in zaten. Die hebben we heel voorzichtig verplaatst en van het voorjaar kwamen de bijen tevoorschijn. Het hotel staat nu op zijn nieuwe plek, met een verbeterd dak. Hopelijk mogen we dit jaar weer veel gasten verwelkomen!

Het insectenhotel in Alôsny Écocentre En Permaculture

Maak jouw eigen website met JouwWeb