Ontstaan van de vereniging

Een klein stukje geschiedenis van de tuintjes tussen 'De Horizon', 'De Bijenkorf' en het rioolgemaal.

De gemeente kocht de bijna 0,7 hectare van veehouder Poel, zodat er leidingen gelegd konden worden.

Het tuinencomplex is een gecombineerde school-volkstuin. De combinatie is voortgekomen uit het feit dat er rond de nieuwe school een tuin aangelegd moest worden. Daarbij hoorde ook een stuk grond over de sloot, aan de zuidkant van de school. Dat was een mooie ruimte voor kindertuinen. Ook waren er toen plannen om op dat stukje een broeikas te zetten, als een geschenk van de ouders aan de nieuwe school.

Na een bezoek van een van de initiatiefnemers aan een ecologische tuin (de kleine aarde) en daardoor geïnspireerd, kwamen een paar mensen van de werkgroep "buitengebeuren" van de nieuwe school bijeen, om de mogelijkheden voor zo'n tuin hier op het overige terrein tussen school De Bijenkorf- Horizon en rioolgemaal te bespreken. Op dat stuk zouden dan gezinstuinders een stuk kunnen huren, met daar aan gekoppeld het begeleiden van wat kinderen bij het tuinieren, Dit is grofweg de voorgeschiedenis.

Bron: Daan Klaassen (tuinblad van de vereniging 1997)

Ontstaan van de schooltuinen

Achtergrondgedachte

Al enige jaren zoemde het in het onderwijsveld rond: verandering, vernieuwing. Enkele vernieuwers uit de vorige eeuw waren Maria Montessori, Kees Boeke, Rudolph Steiner en Peter Petersen. Op de Bijenkorf kozen we eind jaren zestig voor de leer van Peter Petersen uit Jena. Zijn uitgangspunten waren gesprek, spel, werk en viering. Hij wilde dat in praktijk brengen van kleuterschool tot universiteit. Het sociale aspect speelde daarbij een grote rol. Ook de natuur had zijn belangstelling. Hij leerde de kinderen waar hun eten vandaan komt en hoe het groeit. Daarbij werden de kinderen geholpen door de ouders op de schooltuintjes. Toen het nieuwe gebouw klaar was, kon dat laatste hier ook gerealiseerd worden. Dat resulteerde in de schooltuintjes en kindertuinen achter de school. Ouders hebben met de hand geheid voor de kas! Intussen gaf de gemeente toestemming om een deel van het weiland te huren voor de buurtbewoners die wilden tuinieren.

Zo werd in 1977 de biologische tuinvereniging opgericht.

Gemma

De molen

Toen in 1976 begonnen werd met het ontginnen van de grond gelegen tussen "De Bijenkorf", "De Horizon" en het rioolgemaal, werd ook weer de windmolen die naast "De Horizon:' staat, in gebruik genomen. Dit was nodig om het waterniveau onder dat van de tuintjes te houden. Als ik mij goed herinner behoefden er toen alleen maar enkele nieuwe vetpotjes ingeschroefd te wor­den. Die werden van het zo broodnodige vet voorzien.

De molen deed uitste­kend wat van hem (of haar) verwacht mocht worden; de sloten leeg pompen. Tot op een gegeven moment een stuk hout tussen de waaier kwam en de molen vastliep en de breekpen in de kop van/de de molen het begaf (naar later bleek) Voor de eerste keer werd de molen toen drooggelegd'. Na verwijderen van het hout draaide de molen weer rustig door. Tot een paar weken later er weer een vastloper was. Ondanks een, zaterdag proberen kon de borgpen in de kop van de molen niet vervangen worden. Al was de pen niet te vervangen, toch kwam het tandwiel (waar de borgpen van was) weer vast te zitten en toen het hout weer verwijderd was, kon er weer gedraaid worden. Dit draaien van de molen ging goed najaar 1977. Toen er waarschijnlijk weer een stuk hout in de waaier was gekomen.

Nu waren de bladen van de waaier verbogen en los gebroken van de as. Dit is toen vakkundig hersteld en op een paar snipperuren weer geplaatst aan de molen. Helaas na een paar dagen gaf de molen definitief de geest. Een lager in de kop was kapot gegaan en daardoor waren de tandwielen helemaal versleten.

Toen zaten we er toch wel even mee. De gemeente gaf geen sjoegen en zouden we dan verplicht zijn zelf een molen te kopen? Gelukkig kwam Ton Smit er achter dat een boer aan de dorpsstraat een molen over had. Deze man was zo vriendelijk hem voor niets aan ons te geven en hem ook nog eventjes te brengen.

In de oude Bijenkorfschool is de molen gesloopt en verder opgeknapt met onderdelen van de oude molen.

Op zaterdag 21 januari 1978 werd de molen in onderdelen naar de sloot ge­bracht. Daar werd met vereende krachten ( Piet Landsman, Wil Dhondt, Theo Dekker, Kees de Jonge) in aanwezigheid van wat kinderen de molen weer op zijn fundament gezet, werden de wieken er op getild en de staart er weer aan vast gemaakt. Hoewel alles niet zo vlot ging als hier verteld 's avonds om 10 voor vijf waren Piet, Ton en Kees er getuige van dat de nieuwe molen zijn eerst water eruit gooide (onder gejuich)

De volgende dag kon de molen al op halve wind gezet worden, omdat het peil in de sloten al zo een 40 cm gezakt was.

Bron; Kees de Jonge (tuinblad van de vereniging dd 1996)